Khamis, 30 Julai 2009

If Malaysia has it...





Pada pandangan kita basikal nie hanyalah sebuah basikal yang biasa... Tetapi ia punya signifikan (ada ke ejaan nie lam BM?) yang amat besar dan bermakna...

Bila aku nonton NatGeo ptg td, aku kagum amat...Wah... Bestnya kalau ada kat sini... Rupa2nya negara yg. aku kagumi dan berhajat nak dpt kerakyatan dia ada benda nie. Kira pioneer la...Dolu2 la... Bkn patriotisme aku x kuat, cuma kita terlalu mengaguminya... Till now. Eh melalut lak...Sbnrnya nie la basikal yang byk kat Perancis, yg bestnya, kita leh guna basikal nie untuk meronda2 seluruh Paris. Satu Green Technolgy yang amat bagus... Semua org leh guna, just ada topap kad dia jer... Ish...ish... Tu hah mesin sebelah tue mesin topap dia la, kalu guna 30minit pertama adalah FREE! Can u imagine that!!! Negara Kapitalis pun berjiwa kebajikan... Malaysia? Kononnya campuran kapitalis & sosialis =Malaysia strong economic? Aku rasa kita lebih kpd. penjenamaan sbg. welfare tp bernafsukan kapitalis!

Kat Perancis, org. gi keje neik basikal nie je... Hijau bumi segar body... Aku pun terfikir gak, hendak ke datuk2 bisnesman kat Malaysia nie neik basikal? Kita lebih mementingkan imej keparat dr expose benda2 ganjil nie tp amat bagus... Aku nak sgt benda nie diwujudkan kat Malaysia nie. Tp ramai bisnesman kita yang mahukan keuntungan, kebajikan nie bye-bye le... Pak2 menteri pun nak gak habuan... Biasala kita 1st class facilities tp 3rd world mentality! Sama je mentalitinya, susah,x glamor, imej miskin, keta kecik, dll amat tidak dialu2kan oleh orang kayap Malaysia. Ada setuju? Aku punya pasal la hehehe...

Tengoklah tpt parkir basikal nie... Kalu nak pakai, sentuh kad dia pastu kita go round & round around the town. Aaa...Lupa lak, basikal nie ada GPRS bermacam2 cip menjadikan ia gajet ganaz abad ini! My POV la... Yela kalu basikal ni rosak, akan ada juruteknik dtg baikinya... Mcmana juruteknik nie tahu basikal tu rosak? Hehehe basikal nie kan ada cip... Dia antar la signal ke OC. Isk...isk... Is that cool?

Ops..pada sesiapa yang tak tahu nama basikal nie VELIB. Program perkongsian basikal... I'm imprez... Luv it... Malaysia Gov. please do something for our mother earth... Isu air pun nak menyusahkan rakyat... Camano?

3 ulasan:

nueeunlimited berkata...

uish best ah beskal nih.. Kalo aku dri Tampin msk seminggu jek da kurus nih. Ekekeke... mhl x regenye nih??? Mmg impress la ngk beskal nih. Jom kite berhjrah ke Fghancis ( sebut ngan kolkolah.hehe.. ) beramai-ramai.huhu....

Nizam Gtz berkata...

basikal terbang ada tak? :P

asrulleeban berkata...

nuee,
aku pown ada hajat nak gi skulah neik beskal nie... tp lom beli lg... sj je, go green kan di samping go slim ahaks....weih, Fghancis antara negara aku nak lawat tuh...mana tau leh jumpa jodoh kat efel tower kakaka

zam...
dlm rncngn tue beskal trbg dia x wat lg tp kete terbang dlm prncngan... prototaip baru...wah pasnie leh la kita beli...kalu rege dia murah la...