Khamis, 21 Mei 2009

Minyak dagu

Kali nie aku nak komplen pasal cerita bersiri KELIWON kat TV3 tuh! Isk! Isk! Apa la aku nie, sejak 2 3 menjak nie asyik nak komen jer... Saja jer mungkin angin memberi komen aku tgh meningkat-ningkat kot hahaha

Berbalik cerita Keliwon tu, aku bukanla fan cerita tu, kekadang jer layan... Cerita yang sebelum nie aku x terlintas pun nak komen tapi cerita malam nie dgn rasa berkobar-kobarnya aku nak komplen huhuhu nampak sgt aku takleh idup dgn tenang kalau aku tak tulis apa2... Cerita malam ni pasal MINYAK DAGU. Mesti ramai yang tengok kan...? Semua bangsa kat dunia suka cerita2 yg misteri bukan Orang Melayu aje...Tak caya? Yg korang dok layan cerita VAMPIRE apa segala... Hantu ni wujud dalam semua budaya...Hehehe hantu pun merupa (istilah tpt aku untuk menjelma) dalam kepercayaan sesuatu budaya bangsa. Ok cukup ttg tu.

Aku nie bukanlah bomoh ke pawang tapi aku dah byk baca pasal minyak dagu nie... Info dari Mastika la nie hehehe... Dalam cerita tu diorang bunuh dgn mencekik budak pompuan... Isk isk tapi setaw aku, anak dara nie MESTI kena bunuh! Guna senjata la tu... Malam jumaat sbg tambahan... Tapi dlm cerita Rashid Sibir ni agak berbeza la dgn kefahaman Org Melayu (Aku ler...) Mungkin Rashid Sibir cuba mengubah stigma org Melayu gamaknya kot... Dahla Setan yg diwujudkan guna tepung ubi kot bertempek-tempek dahla tu tak konsisten utk stp adegan... Aiyooo... Kejap tebal kejap nipis, yg ketara mata & dahi very der burok dan ntah apa2apa! Sedih gak sampai bila drama Melayu nak dok tahap nie... At least kasi la real skt...

Dan yg paling skt ati nengok citer nie bila kena makan daging org (bini Nasir Bilal Khan dijamu tuk org kampung... Tak la pernah aku dgr benda nie! Mistik dan bertambah misteri @ cacamarba tanpa arah tujuan... Dan benda yg paling tak masuk dek akal aku bila Nasir Bilal Khan mati, dia pulak diambil minyak dagu????!!!! Wah 1 perspektif baru nie! Apa yg pernah aku baca tak kira tok bomoh Melayu @ Siam kata, minyak dagu hanya boleh diambil dari anak dara mati dibunuh SAHAJA. Aku pelik... "Laku" ke kalu minyak dagu org lelaki yang mati sebab Setan bunuh? Aiyoooooooo ammma aiyooo appppaaa...

Konklusi aku, Rashid Sibir sbg seorang sutradara yg byk menang anugerah dan direspek di kalangan org seni pun tak buat kajian ke? Kalu mcm nie aku pun leh wat cerita... Sambil tu mungkin dia nak bereksperimen dgn hasil seni dia... Tapi kalau mekap pun hancus je, itu bukan eksperimen namanya. Mungkin bajet kurang kot... Ala harga tepong beras murah lagi dr tepung gandum hehehe yeke guna tepung beras? Aku rasa berderai la guna tepung beras, mungkin tepung ubi kot baru melekat hahaha lagi murah! Mungkin gak, dia meng'halal'kan penceritaan dia atas nama seni.

Apapun, cerita malam nie memang hancus dan merapu di samping rasanya tak "Melayu" sgt... Syok sendiri je kot... Segala pendapat amat sy hargai demi me'ningkat'kan imej dan kualiti cerita melayu... Kakakaka sapala aku bg org seni. Hanya aku seorang yg pernah lepak di PASAR SENI tidak sama sekali dikenali oleh org seni kekekekeke

Adios

4 ulasan:

aZruL ... aZroY ... roY ...IN PERSON berkata...

Aku setuju sgt... tp ingatkn blk tgk seram pd awalnya dan nak ending mcm kelakar pulak hehe..
SAksikan keliwon minggu dpn ....langsuir versi lelaki :-)

asrulleeban berkata...

ya la tuhhhhh.... aku menantikan cerita antu yg memberi aku makna & ilmu kekeke xnak yg dok ada skrg nie hehehe

Che'gu Pezal berkata...

dan yang paling penting, aku merasakan lepas ni nasir bilal khan bleh menjadi calon utama pilihan utk jadi watak setan cuma berdasarkan keliwon episod yang ni. kakakakaka

asrulleeban berkata...

Tp make sure jurumekap konsisten dlm memekap dgn konsisten hehehe yg ptg tunggula aku nak ngarah filem... Ada sesapa nak sponsor bg aku ngarah heheh