Jumaat, 4 Julai 2008

Orang (OrAnG-OrAnGaN)


Pemandangan waktu matahari nak terbenam. Cantikkan...? Hehehe aku nak tulis pasal persekitaran aku so aku letak gambar pemandangan ni kira relevan la kot :)
Manusia dan Jin diciptakan untuk beribadah kepada Allah. Tidak dapat dinafikan lagi kerana di dalam Quran memang tercatat perkara ni. Jadi, sudah tentu Allah menjadikan atau menciptakan sesuatu mempunyai sebab (dah tentu akibat...) Dulu aku selalu gak fikir kenapa dunia ni ada pelbagai orang dan pelbagai perangai... Thinker aku ni tapi tak penah keja dgn mana-mana agensi think tank pun hehehe dan layak ke aku?
Dalam 'pencarian dan pengembaraan aku' memikirkan perkara di atas, terselit gak kenapa Allah jadikan kita pelbagai? Aku ingat aku terpesong ke sesat bila aku fikir balik. Alhamdulillah aku belum lagi Insha Allah. Yela kalau Allah jadikan manusia dan jin berbagai-bagai jenis, bangsa dan perangai takkan orang 'beriman dan beribadah' je masuk syurga? Akhirnya aku mendapat satu kesimpulan yang jalan kita menuju Allah ada berbagai-bagai cara. Jika kita ahli ibadat, itulah cara kita mendekati Allah dan jika kita ahli sains, kajian saintifik akan mendekatkan kita dengan Pencipta dll.
Aku belajar mengenai manusia masa kat U dulu, tp adakah aku lengkap dan memahami manusia 100%? O tidak sama sekali, tapi harus diingat yang aku ada belajar mengenainya dan aku cuba untuk memahaminya. Terus ke persoalannya, kita merupakan mahkluk yang berselirat dan komplikated! Aku ternyata berbeza dengan kawan-kawan aku mahupun ahli keluarga aku yang mempunyai gen yang sama...Kenapa?
Lahiriah kita berperangai berbeza, jika orang pernah mengatakan Einstein gila tapi kegilaannya menakjubkan...Secara mudah, mahukah kita CUBA memahami orang lain dan pada masa yang sama mengharapkan orang lain juga memahami kita.
Mungkin sifat kita yang mudah ambil mudah. Orang putih kata taken for granted tp berbaloikah jika hanya kita memahami orang? Antara lain sifat kita yang tergesa-gesa dan pelupa. Terlalu bergantung kepada orang lain sedangkan kita mampu buat, sekurang-kurangnya hulurkan tangan membantu ringankan beban.Selalu kita menilai aah itu bukan kerja atau tanggungjawab aku...biar Liban yang buat! Hehehe itu contoh la... Ego kitakah yang menghalang kita dari memahami orang dan meringankan beban? Iyalah, kita adalah haiwan yang mempunyai dua sifat spiritual dan fizikal, ada otak dan akal dan dah tentu membezakan kita daripada haiwan kerana kita adalah haiwan yang ber'aqal.
Apa-apapun, insha Allah kita akan pergi menuju Tuhan dengan cara kita by hook or crook hehe kalau pandangan liberal involuntarily or voluntarily...Ya Allah ampunilah aku jika pandangan aku ini tersasar...

Tiada ulasan: