Sabtu, 12 Julai 2008

Ikan di darat ikan di selut :)


Apa yang anda boleh lihat dengan gambar ini? Bila tengok dengan teliti yang nampak cumalah selut je kan hehehe
Perhatikan dengan lebih teliti... Nampak tak benda yang merayap di atas selut tu? Tak nampak juga? Kalau cerita P Ramlee kata nak mati le tu... hehehe
Itulah gambar ikan-ikan belacak yang aku tangkap kat Kuala Gula, tempat persinggahan burung migrasi yang hebat... Subhanallah. Pergilah melancong, cuti-cuti Malaysia.
Kalau kat tempat aku ikan belacak ni dipanggil ikan pecat (mungkin itulah ejaannya...mengikut slang tempatan) Aku tak pernah makan, tapi sanggup ke aku makan? Mak aku kata dulu ikan ni kahwin dengan mengkarung (Kerong) kekeke sebabnya rupa lebih kurang dan boleh merayap di atas tanah. Hehehe orang buat ubat dan minyak untuk perkara paling penting dalam kehidupan manusia hehehe Lu fikirla sendiri...
Pada aku, aku kagum dengan ikan ni, yela dahla boleh hidup dalam air dan darat. Hebat hebat Maha Suci Allah. Opps...ini versi ikan belacak laut atau nama yang lebih popular dalam cerita Batu Belah Batu Bertangkup. Ala ikan yang diidamkan oleh mak si Pekan dan Lela.Yeke nama watak-watak tu? Entah tak ingat :( Ala ikan Tembakul. Pernah dengar? Kalau tak pernah juga anda memang seorang yang telah rugi zaman kanak-kanak le, cerita popular ni. Aku habiskan dalam masa setengah hari je membaca cerita ni yang tebal masa aku darjah tiga kot...Emmm....20 tahun yang lepas. Huhuhu dah lama dah yea (hehe lum tua lagi!) Selain daripada popular dan diidamkan dalam cerita rakyat, ikan ni juga 'berkahwin' dengan mengkarung hehehehe versi mak aku yang mungkin diperturunkan dari arwah tok aku dan moyang kau hehehe so special binatang yang dipanggil belacak ni tetapi bukanlah ikan yang popular lagi glamer seperti yang menimpa Shrek... Orge yang dipinggirkan dalam folktales.

Tiada ulasan: