Selasa, 18 Mac 2008

Catatan seorang guru berkelana

Lama dah aku tak menulis... Yela bila balik kampung hubungan aku dgn dunia tanpa sempadan ni macam terputus je... Rasa macam tak tau nak tulis apa sedangkan masa kat kampung hari tu byk idea dok masuk dalam kepala ni, tp ntah bila balik Melaka ni rasa hilang...Aku perlukan fokus semula kot hehehe.

Biarlah aku menulis diari apa yang aku buat sekembalinya aku ke sekolah kesayangan aku ni... Aku sayang sekolah tapi adakah sekolah dan segala isinya menyayangi aku seperti mana aku menyayangi sekolah dan isinya? Pertanyaan biasa apabila manusia berasa tidak selamat hehehe ntah aku pun dah lupa perkataan yang sesuai untuk perkataan ni. Manusia mudah lupa. Insan kan bermaksud lupa, jadi ingat-mengingati Allah dah tekankan dalam Al-Quran. Orang-orang yang selalu ingat-mengingati sentiasa mendapat rahmatNya dll. Emmm betul ke aku menyayangi SANGAT sekolah? Rasanya.

Bila buka je sekolah hari Isnin hari tu aku tidak menjadi guru kerana aku menghantar murid-murid aku ke Kejohanan Olahraga MSSM peringkat Alor Gajah 2008 kat Stadium Hang Jebat. Besar gak stadium ni tapi hehehe tak SANGAT digunakan kerana team bola sepak bukanlah favourite team nak duduki tempat teratas carta liga. Koordinator untuk Olahraga ni pun cakap benda yang sama hehehe sinis tapi aku senyum la sebab aku bukan orang Melaka. Tak tersentuh pun lagipun aku bukan tahu sangat pemain2 bola sepak ni... Hari tu masa hantar budak rehearsal perbarisan pun aku tak kenal pemain2 ni walaupun lalu sebelah... Nak buat camana aku bukan groupie tak tahu hala. Dulu jumpa Amiza Adnan, Sani Sudin dll aku tak la menggatal nak sain autograf. Buat apa bukan aku la nak membodohkan diri buat mcm ni... Mungkin juga yang aku jumpa ni tak GLAMER sangat, tapi ntah aku ni tak ambil tahu sangat. Tak de masa untuk aku melalak sedih kalau bintang AF terkeluar ke apa... Why bother kan... Orang kata fenomena tapi baik album dan lagu Fenomena Search lagi sedap layan hehehe aku telah rosakkan tape abang aku kekekeke mujur dia tak balun aku dulu... Sayang adik dia walaupun rajin gaduh.

Bebalik kepada cerita aku tadi (diari aku untuk minggu pertama buka sekolah untuk penggal ni), aku hantarlah budak ke stadium untuk dua hari dengan Cikgu Rosman. semangat budak2 ni tapi malangnya apabila kami sampai dahla tersilap tempat parking jauh lak tu... Menapak la kami. bila sampai je acara 100m perempuan bawah 10 dah lepas. Kesian dua orang budak nie tapi untuk acara lain 100m lelaki bawah 10 dan bawah 12 dan 100m perempuan bawah 12 sempat kami daftar... Pengajarannya, datanglah awal hehehe kalau tak makan angin jela...Tapi agak membanggakan juga kerana dua murid aku berjaya sampai ke separuh akhir! Tak pernah training ke apa tapi boleh sampai tahap ini, bangga la juga tapi kalau buat latihan sikit dan bagi pakai kasut spike mau leh jadi juara hahaha...Sian sangat kerana diorang ni tak pakai kasut spike tapi nak buat macam mana sekolah tak sediakan. Nak suruh aku order guna peruntukan PJK dah tak sempat... Nasiblah. Tapi aku balik awal kerana budak2 separuh akhir ni Cikgu Rosman yang uruskan. Paling penting kalah pun tak apa asal budak2 ni diberi pendedahan. Ayat biasa cikgu2 guna. :)

Untuk hari kedua aku bawalah budak2 pergi ke stadium untuk acara 200m lelaki dan perempuan bawah 12. Seperti biasa sampai lambat dan acara perempuan tak dapat masuk hehehe salah cikgu lagi sampai lambat. Dan nasib tidak seperti semalam, murid2 aku aku kecundang seawal saringan lagi. Tak apa asal dapat pendedahan :p
Duduk lama2 kat situ pun boring gak tengok acara orang je hehehe tapi jam masih awal. 9.15pg takkan nak balik dah. Kat rumah pun budak2 ni tskde siapa, mak bapak semua kerja. Nak balik sekolah lagilah rugi hehehe aku kena ajar sebab plan awal aku nak rilek2 hehehe so bila jam pukul 10pg aku pun bawalah budak2 ni pergi Taman Botanikal Ayer Keroh. Mmg budak2 ni suka, aku pun suka. Nak joging petang2 pun jauh maa... Hehehehe kami pun bergambar dan menghabiskan masa kat situ 2 jam jugak le... Tengok pokok, monyet, kera dan tumbuhan2 unik. Nanti aku rajin2 sikit aku post dalam blog aku. Rajin. Aku dan budak2 ni pun masuk ke Kampung Buku yang berada dalam taman ni. Cantik tempatnya... Aku komen nnt.

Esok (Rabu 19 Mac 2008) aku akan menjadi guru semula hehehe dan Khamis cuti la plak. Best gak kalau setiap minggu ada cuti tambahan. Cuti je orang ingat tapi lupa yang hari Khamis tu Hari Maulidur Rasul! Sekolah aku mendapat seorang guru baru sebagai GPK KOKU. Aku tak jumpa lagi dengan dia ni so aku tak bolehlah nak buat penilaian hehehe macam bagus aku ni... Harap dia seorang yang ok dan menariknya dia seorang guru Bahasa Inggeris. So nanti sekolah aku akan ada 3 orang guru BI. Tapi ada kemungkinan yang tak sedap juga iaitu mungkin dia pengganti Cikgu Karthy yang dah minta tukar? OOO No... Kalau GPK berapa sangatlah waktu yang akan dia ajar? Takkan aku nak sapu banyak kelas? Mati aku macam ni... Sekarang ni pun dah banyak waktu aku kena tanggung tidak termasuk kelas ganti.... Kita tengoklah nanti... Eh aku yang kena tengoklah nanti....

2 ulasan:

shazmieera berkata...

susah jugak jd cikgu ni ..cikgu asrul.berat tanggung jawab.

asrulleeban berkata...

Dah nama cikgu dan kaki tangan awam dengan motto "saya yang menurut perintsh". Jd ikut je tp x bermakna membuta tuli heheh